MINNESSTUND

MINNESFEST

Vi ordnar minnesstunder och minnesfester efter dina önskemål eller kommer med förslag om du vill ha hjälp med planeringen.

Ni kan antingen ha hela minnesstunden hos oss, vi har full service och ordnar allt från smörgåstårta till trerätters middag med passande drycker. Vi har också catering där vi kan leverera allt ni behöver inom Uppsala med omnejd.

Vid minnesstunden finns tid för samvaro, samtal och minnen.

En minnesstund är betydelsefull del av en begravning och en viktig del i sorgbearbetningen.

SKA DU ORDNA MED EN MINNESSTUND?

ATT TÄNKA PÅ

Inbjudan
Inbjudan till minnesstund vid begravning görs vanligen via dödsannonsen eller via personlig kontakt. Anmälan brukar tas upp av begravningsbyrå.

Lokal till minnesstunden
En minnesstund hålls ofta i direkt anslutning till själva begravningsceremonin.

Ofta finns det en lokal i närheten av ceremonilokalen som är särskilt avsedd för bland annat minnesstunder, till exempel ett församlingshem. Vi erbjuder helhetslösningar med leverans till den lokal ni önskar eller så kan minnesstunden hållas hos oss exempelvis i Kungssalen, i vårt mysiga kafé eller i slottsträdgården.

Mat och dryck
De anhöriga kan välja att bjuda på allt från ett enklare fika, smörgåstårta eller varför inte afternoon tea, en fräsch lunch eller en middag med den avlidnes älsklingsrätt. Vi kommer gärna med förslag om du behöver hjälp att välja.

Dukning, servering och dekorationer
Vi har dukar, porslin och kontakt med florist som kan ordna blomsterarrangemang enligt önskemål. Vår serveringspersonal kan servera på plats hos oss eller i den lokal som önskas.

Minnesbord
Ett vanligt inslag vid minnesstunder är att anhöriga anordnar ett så kallat minnesbord.

På minnesbordet finns möjlighet att placera fotografier, blommor, ljus, dikter, kort med minnesgåvor, en bok där gäster kan skriva hälsningar och andra personliga saker.

Tal, dikter, telegram, sång och musik mm

Genom att utse en värd eller värdinna till minnesstunden skapar du enkelt lite struktur i ceremonins upplägg.

Värden eller värdinnan har till uppgift att leda gästerna genom minnesstunden och ansvarar också för att alla som önskar får chansen att hålla tal, sjunga eller läsa upp en dikt.

Vill du att någon från oss leder minnesstunden? Säg till så hjälper vi dig.

Vi har ett ljudsystem med mikrofoner att tillgå. 

Vi kan också bidra med levande sång och musik om så önskas.

Catering till minnesstunden

Att som anhörig ta på sig allt ansvar gällande mat och dryck samt disk och städning kan lätt bli överväldigande och ta bort fokus från det som faktiskt är viktigt, nämligen att umgås och prata med nära och kära.

Just på grund av detta rekommenderar vi starkt att lämna över ansvaret för maten till oss. 

Vi tar ett helhetsansvar och orndar med dukning, dekorationer, lokal, mat, dryck, serveringspersonal och städning. Det går också bra att ha minnesstunden hos oss på Salsta slott.

VÅRA PAKET FÖR MINNESSTUNDER

Våra paket för minnesstund på Salsta slott eller catering

Afternoon tea

Afternoon tea med ett glas bubbel samt ett urval av teer, scones med olika tillbehör, snittar och godsaker.

Vacker dukning med vita dukar, porslin och servetter

Serveringspersonal

Städning av lokalerna

Pris per kuvert: 455 kr

 

Smörgåstårta & Dessert

Smörgåstårta med skagenröra och skinkröra, mineralvatten/läsk

Chokladmousse med vispgrädde, kaffe/te

Vacker dukning med vita dukar, porslin och servetter

Serveringspersonal

Städning av lokalerna

Pris per kuvert: 395 kr

 

Smörrebröd och tårta

3 smörrebröd, mineralvatten/läsk

Morotskaka, kaffe/te

Vacker dukning med vita dukar, porslin och servetter

Serveringspersonal

Städning av lokalerna

Pris per kuvert: 395 kr

 

Tvårätters lunch

Potatisgratäng, kallskuret, slottsdressing, sallad, bröd mineralvatten/läsk

Chokladmousse med vispgrädde, kaffe/te

Vacker dukning med vita dukar, porslin och servetter

Serveringspersonal

Städning av lokalerna

Pris per kuvert: 455 kr

 

Vid catering gäller minst 20 personer. Vi kan leverera till Uppsala med omnejd. Hos oss på Salsta kan vi ta emot minst 15 och max 100 personer. Vi har även flera salar som är lämpliga för ceremoni, exempelvis ett litet kapell, slottsträdgården eller Kungssalen. Om ceremoni och/eller minnesstund hålls hos oss tillkommer 1000 kr per timme i lokalhyra.

Välkommen att höra av dig till oss.

WordPress Cookie Plugin by Real Cookie Banner